Tuesday 5 June 2018

UIA @ IIUM Pagoh

Pagoh ni terletak dalam daerah Muar, Johor. Walaupun dah dalam Johor, tapi Pagoh ni lebih dekat dengan Melaka berbanding Johor Bharu. Pagoh ke Melaka lebih kurang sejam, tapi ke Johor Bharu lebih kurang 2 jam setengah. Dah macam nak g KL dah.

Edu Hub Pagoh ni ada 4 IPTA utama. Ada UTHM, UIA, Politeknik Syed Nasir dan UTM. Paling ramai kat sini students UTHM.

UIA untuk degree students ada 3 kampus sekarang. The main campus of course, UIA Gombak. The second one is UIA Kuantan untuk students Science and the latest one is UIA Pagoh, special untuk Kuliyyah of Languages and Management (KLM) je.

KLM is a languages-based kuliyyah. Under KLM ada empat course yang ditawarkan:

1) English for International Communication (ENCOM)
2) Arabic for International Communication (ARCOM)
3) Malay for International Communication (MLCOM)
4) Tourism Planning and Hospitality Management (TPHM)

As an ENCOM student, I would like to say that KLM sangat menitik beratkan practical works. Most of the tasks and assignments given by lecturers are related to the real workplace communication. Waktu nak siapkan assignment memang rasa sakit kepala, rasa berat, sometimes costly. Tapi once dah siap assignment, baru kita sedar banyak pengalaman dan skill baru yang kita dapat based on assignments tu. Contohnya untuk subjek Phonetics and Phonology, kitaorang kena shooting video dokumentari ala ala majalah3, Panorama macam tu untuk cover aspek makanan, pelancongan dan kebudayaan. Kitaorang pilih Melaka. So berjalan-jalan lah kitaorang kat Melaka. Pergi Menara Taming Sari, Upside Down House, Pantai Klebang, Parameswara Restoran Ikan Bakar, makan asam pedas Bandar Hilir.



Pantai Klebang, Melaka.

Upside Down House, Bandar Hilir.

Selain itu, kitaorang ada juga berlakon drama untuk subjek World Literature, conduct School Holiday Program untuk primary and secondary students. Semua assignment dan task yang diberikan menguji kitaorang dari pelbagai aspek. Fizikal, mental, kewangan dan sebagainya. 

Shooting trailer drama "Savior of the Broken" untuk subjek World Literature

School holiday program waktu first year under Speech and Persuasion subject

Mengajar refugee Rohingya 

Created poster for 100 faces of IIUM Community for Interpersonal Communication

Persuasive speech. Kitaorang jemput Manager Petronas Lingkaran Karak and presented our idea in front of him and we were judged by the lecturers. Baru first year dah diberi task tough macam ni uhukk. But it helps a lot! 

Ramai yang tertanya-tanya apa perbezaan antara Bachelor of Linguistics and Literatures (BENL) di Gombak dan English for International Communication (ENCOM) di Pagoh bukan?

ENCOM dengan BENL adalah dua course yang berbeza. Kebanyakan BENL subjects belajar pasal Linguistics, study sejarah English lama, kaji novel dan poetry. ENCOM ada juga belajar semua subjek tu, terutamanya tahun pertama dan kedua degree, tapi kebanyakannya fokus kepada communication. Contoh communication in workplace, in law, sebagai Public Relation dan sebagainya.

Dari segi subjects yang ditawarkan, ENCOM lebih meluas dan tinggi peluang dalam sektor pekerjaan. Kebanyakan senior dan kawan-kawan saya yang dah graduate, terus dapat kerja. Ada yang dapat offer sambung kerja waktu praktikal. Kelebihan communication students ni, mereka boleh masuk dalam mana-mana bidang. Ada yang jadi teachers kat sekolah menengah, ada yang kerja kat company besar macam Petronas, Grab, Agoda, ada yang bekerja sebagai translator bahasa dan sebagainya. 

Di Kuliyyah of Languages and Management, selain dari English dan Arabic, wajib untuk ambil lagi satu bahasa sebagai subjek elektif. Ada Japanese, Korean, Mandarin, France dan ini adalah salah satu kelebihan yang tak ada di kuliyyah lain. Maka, peluang pekerjaan lebih terbuka luas memandangkan students dapat menguasai pelbagai bahasa. Sejujurnya, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya terhadap kawan-kawan saya yang dah berkerja, saya lebih prefer ENCOM daripada BENL.

The concern now is because KLM is located in Pagoh, which is rural area. Betul...peluang akan menjadi sangat limited. Apa kelebihan yang pelajar Gombak dapat, pelajar Pagoh dan kampus UIA lain macam Kuantan tak dapat rasa, contoh macam career fair, program international dan sebagainya. Facilities di Pagoh pun agak kurang memuaskan. Student perlu bawa transport sendiri kat Pagoh untuk kemudahan. Saya pun agak stress berada di Pagoh selama 2 sem sebab kawan-kawan tak ramai memandangkan hanya satu kuliyyah saja di sana, wifi belum install di mahallah, kemudahan macam public transport agak susah, kafe yang tak tentu jadual buka tutupnya dan sebagainya. 

But so far as I concerned, a lot of things have been improved. Wifi dah ada di hostel walaupun certain area je boleh access, kedai2 around there pun dah banyak yang buka.

ENCOM adalah satu course yang di design sangat baik untuk memenuhi peluang kerjaya. Tetapi cabaran terbesarnya adalah ia berada di Pagoh, peluang dan suasana tak seseronok dan seceria macam di Gombak.


Ini list subjects untuk degree ENCOM:

First year

  • INTRODUCTION TO INTERNATIONAL COMMUNICATION
  • INTRODUCTION TO WORLD LITERATURE
  • INTRODUCTION TO LINGUISTICS
  • ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING
  • PERSUASION AND SPEECH COMMUNICATION
  • ENGLISH AT WORKPLACE
  • INTRODUCTION TO ENTREPRENEURSHIP

Second year
  • SOCIOLINGUISTICS
  • INTERPERSONAL COMMUNICATION
  • INTERNATIONAL RELATIONS
  • PHONETICS AND PHONOLOGY
  • MORPHOLOGY
  • SYNTAX
  • RESEARCH METHODOLOGY

Third Year
  • COMMUNICATION LAW AND ETHICS
  • DIGITAL MEDIA AND COMMUNICATION
  • INTERNATIONAL BUSINESS COMMUNICATION
  • SEMANTICS
  • PUBLIC RELATIONS
  • APPLIED LINGUISTICS
  • INTERNSHIP

Fourth Year

  • TRANSLATION
  • DATA ANALYSIS AND INTERPRETATION
  • MUSLIMS AND THE NEW MEDIA
  • DISCOURSE ANALYSIS
  • CORPORATE COMMUNICATION
  • FINAL YEAR PROJECT

Menarik kan subjek yang KLM offer? Cover part linguistics dan juga communication.

To conclude, KLM ni sangat bagus untuk korang yang suka kerja2 praktikal dan communication. Korang akan berpeluang untuk gain lots and lots of skill by joining our Kuliyyah. However, the biggest challenge now is EDU HUB PAGOH..Daa! Biasa la..tempat baru nak membangun kan, banyak lagi tak lengkapnya. Good things take time right? 

Untuk direct intake, means students yang bukan come straight away from CFS, you guys have to sit for English Placement Test (EPT) and Arabic Placement Test (APT).
I'm trying to help you guys by collecting papers for EPT and APT. Im still working on that and these are some of it.

English Placement Test Practises

Kehidupan di UIA Pagoh agak berbeza la dengan UIA Gombak. Kat Gombak ramai kawan-kawan dari pelbagai kos, banyak events and carnivals. For those yang takda transport kat Pagoh ni macam susah sikit la. Sebab Edu Hub ni kawasan yang baru nak membangun. Laundry, mini mart, kedai buku, kedai makan semua baru buka. Banyak lagi akan ditambah pada masa hadapan. So far kalau nak beli apa-apa kena pergi Pekan Pagoh atau Pagoh Jaya. It costs you around RM6-10 per one way kalau nak guna servis transporter. Ops! Got no Uber and Grab here. Not yet. The nearest town here is Muar. Lebih kurang 25km dari Edu Hub Pagoh, lebih kurang setengah jam perjalanan menaiki kereta. Transporter lebih kurang RM18-30. Pandai-pandai cari transporter murah-murah la ye. 

Cuaca kat Pagoh ni quite hot sebab pokok-pokok tak membesar sepenuhnya lagi. Perjalanan dari Kuliyyah ke hostel, kalau jalan kaki akan mengambil masa lebih kurang 20-30 minit. Kena jalan kat jalanraya besar. But no worries peeps! UIA ada sediakan bas okay..ikut jadual dia la. Selain daripada bas, selalunya students akan guna servis transporter. Standard harga RM3 sehala. Naik kereta seorang RM3, naik penuh kereta (4orang) pun still RM3.

Welcome to Kuliyyah of Languages and Management



Mahallah kat UIA Pagoh ni ada satu je, Mahallah Zaid Bin Harithah. Dia macam rumah. Ada pantry, toilet ada 4 compartment dalam rumah tu. Satu compartment share 2 orang, katil single sorang satu. Nice kaan? Luas!



This is my room in UIA Pagoh.


Ni pantry. But guys no no! No cooking okay. (pandai-pandai k. *wink)

Toilet pun nak tengok jugak ke? .
Ye lah, to get a clear picture of how UIA Pagoh looks like kan hahaa. Nice je toilet pun. Ada dua toilet, sekali shower, untuk share 8 orang. Okay je, no worries!

Kalau korang nak kerja part-time kat Pagoh ni pun agak limited. Kalau korang ada kereta atau motor, boleh la buat servis transporter, runner makanan and personal shopper. Korang boleh juga jadi private tutor, tapi peluang tak seluas macam kat KL.

One thing yang best pasal Kuliyyah of Languages and Management ni, tiap tahun akan ada je Dean's List Award. Kalau korang score GPA atau CGPA 3.50, korang akan dijemput ke majlis tersebut. Seronok tau sebab korang akan rasa all your sacrifices are paid off. For those yang tak dapat Dean's List, it could be a motivation for you to do better during next semester. Thank you so much KLM for the consistency of celebrating students' academic achievement!

Kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang KLM, specifically pasal English for International Communication (ENCOM) you can read it here: ENCOM UIA
If you guys nak tanya apa-apa regarding KLM or ENCOM, tapi tak tahu nak reach siapa, I am more than happy to help or share with you guys. Feel free to email me at enyscha@gmail.com.

Lagi satu yang best pasal KLM ni adalah exchange/ mobility program! I joined exchange ke South Korea tahun 2016. Boleh baca my experience here: Exchange program Aini ke South Korea 2016
Selalunya students ENCOM akan join exchange ke Korea dan Turkey. MALCOM ke Brunei dan Indonesia. ARCOM ke Madinah dan Algeria. Proses untuk exchange ke negara2 ni not really complicated because KLM dan UIA dah ada link dengan those countries and usually every year akan akan students yang g exchange.

Untuk direct intake, means students yang bukan come straight away from CFS, you guys have to sit for English Placement Test (EPT) and Arabic Placement Test (APT).
I'm trying to help you guys by collecting papers for EPT and APT. Im still working on that and these are some of it.

English Placement Test Practises


Alang-alang dah jadi student kat Muar, jangan lupa panjat Gunung Ledang. Rugi kalau tak masuk wish list. Pengalaman seumur hidup ni.

Pemandangan dari Gunung Ledang. Sepatutnya dapat tengok Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Tapi nak hujan waktu ni. Berkabus jaa. Turun dalam keadaan hujan.

KFC trail. Sangat menguji fizikal dan mental. Huh!


Selain tu, korang juga boleh g jalan-jalan kat Melaka Bandaraya Bersejarah. G food hunting ke, window shopping ke. Kalau roommates korang pun memang jenis kaki jalan beruntung la. Banyak tempat boleh g jalan-jalan kat Melaka. Pandai-pandai la bajet duit, bahagi duit minyak, sewa kereta, penginapan dengan roommates/ member korang. Dah masuk degree kan..semua kena pandai-pandai atur sendiri meh!

Antara tempat yang recommend untuk g Melaka:
1) Bandar Hilir
2) Alor Gajah (Water theme park & Freeport Outlet)
3) Pantai Klebang
4) Merlimau (Makam Tun Teja, Telaga Portugis)

Boleh jugak sewa basikal g Panchor. Lebih kurang setengah jam je dari Edu Hub. G pekena cendoi, ABC, roti canai Kedai Haji Masjuki. Ramai orang buat servis sewa basikal kat Edu Hub ni.

Kedai makan yg menyediakan delivery service. Sedap! Tomyam and masakan panas dia are highly recommended.

To conclude, kehidupan kat Pagoh ni okay je. Kalau korang asyik tak ok, asyik negatif je memang la tak ok kan. Join la society, program yang dianjurkan, travel la dengan kawan-kawan and make friends as much as possible. Beruntung tau sebab boleh berkawan dengan students dari u lain, terutama UTHM. Kafe UTHM makanan sedap-sedap. Bole la try nanti! Kalau korang pandai bodek, boleh g jenjalan rumah lecturer sebab kebanyakn lecturers stay around there je. Boleh berBBQ, masak dinner, farewell party. Best tau rapat dengan lecturer. Banyak pengalaman yang kita boleh korek. 


All the best semua!

45 comments:

  1. assalam, nak tanya kita boleh pilih ke roommate nak duduk sekali satu bilik untuk yang baru nak masuk degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh je. Waktu hari registration, make sure korang pergi sama2. Lepastu minta dekat orang office, nak duduk bilik sama.

      Delete
  2. hi sis nak tanya, uia pagoh boleh terima brg dari poslaju tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi..boleh sis. Poslaju akan hantar kat mahallah office, then kita pick up barang kat situ.

      Delete
    2. boleh tahu macam mana nk dptkn adress? thank you 😊❤️

      Delete
    3. Mahallah Zaid Bin Harithah, International Islamic University Malaysia (IIUM) Pagoh Edu Hub
      KM 1, Jalan Panchor,
      84600, Pagoh, Muar,
      Johor Darul Takzim.

      Delete
    4. hello, nk tanya. if i from celpad and then kena uia pagoh, ada lagi ke tawe dkat sana? and kena bawak apa2 documents tak?

      Delete
  3. Salam, student boleh bawa kereta tak ke pagoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Students yg boleh bawa kereta legally dan dapat sticker uia hanya third and fourth year students. Yg lain boleh bawa, cuma xboleh park dalam mahallah. Kene park kt luar dan jalan sikit nk masuk mahallah.

      Delete
    2. Terima kasih atas maklumat. 😊

      Delete
  4. Untk course yg lain blh refer kat spe

    ReplyDelete
    Replies
    1. U boleh refer kat KLM punya Academic Affair. Klau nk confirmation, boleh call dulu.

      Delete
  5. Hi nk tanya. Kalau student ENCOM lepas tu dlm offer letter kata kena register and taaruf week dekat Gombak, Lepas taaruf week tu student ENCOM pergi Pagoh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Yes u akan attend TaWe kat Gombak for one week lepastu akan ke Pagoh. Tapi last year punya tawe, diaorang buat kat Pagoh.

      Delete
    2. Oh but in my case. TaWe kat gombak. Maybe because i live in selangor and gombak campus is the closest to my home kot maybe that's why. Anyway thanks for the reply!!!

      Delete
    3. I see.. It's better to attend TaWe kat Gombak because you'll meet students and committees from other courses as well so boleh la ask around. Who knows you might want to change course or ambil minor other course kan :) have fun and enjoy your tawe!

      Delete
  6. Assalamualaikum. Pelajar yg lulus ept dan apt shj yg pergi ke Pagoh atau x lulus pun kena pergi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. As far as I am concern, yang tak pass EPT APT lagi, students akan stay dekat UIA Gombak. Sampai settle. Sebab EPT APT ni subjects under Celpad, takde dekat Pagoh. Same thing applies to students of UIA Kuantan.

      Delete
    2. Klau stdnt Malcolm mmg takdak exchange ke korea ehh hmm

      Delete
    3. Setakat yg sy tahu takde Malcom yg ke Korea sebab subjects takde yg tally dengan u yg Korea offer. Taknak students extend study semata g exchange. Selalunya Malcom akan exchange ke Brunei.

      Delete
  7. Salam. Hi nak tanya. Kat UIA pagoh ni da kena sediakan pengangkutan bas ke nak ke kelas kalau xda kenderaan sndri? Ke mmg kna jln kaki shja? Pastu lau nak beli brg2 keperluan sllu plg dekat o plg sesuai boleh pergi kat mana ek? Maaf byl soalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam and hi! Sorry for my late reply. Untuk ke kelas, memang ada disediakan bas dari hostel. So no worries. Just kena tau jadual bas je. Untuk beli barang, tempat paling dekat adalah Pagoh Jaya. Around 5mins by kereta/motor. Selain Pagoh Jaya, ada juga Pekan Pagoh. Less than 10mins

      Delete
  8. Assalam. Nak tanya kalau Foundation encomm ni kat Pagoh juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam sis. Sorry for my late reply. Foundation semuanya akan ke Gambang, Pahang tak kira course apa. After habis foundation (1-2 years), students akan ke campus masing2 sama ada Gombak, Kuantan atau Pagoh.

      Delete
  9. Proud to be iium rian...tq for sharing

    ReplyDelete
  10. utk semua course kat iium pagoh , wajib ambil subjek elektif ke ? and subjeknya kite yg pilih sendiri ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes wajib ambil subjects elective, and kita boleh pilih sendiri either nk ambil subjects dari course lain atau ambil other languages.

      Delete
  11. sister..kat uia pagoh ni boleh ddk umah sewa ke

    ReplyDelete
  12. Salam sis. Nak tanya, uia pagoh sama ke mcm gombak where we can sewa and stay at mahallah until habis degree? Ke first year je mahallah then kena keluar cari rumah sewa? 😭

    Lgi satu I saw you replied to someone else yg tanya kalau tk lps EPT and APT tu kena stay gombak smpi lps. Kalau contoh I tak lepas salah satu? I kena stay gombak as well eh? And is it possible untuk dapat band 6 untuk EPT? Orang kata susah macam MUET so if that's the case then I'm very worried since MUET pun I dapat band 4 je 🥺 Thank you!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Pasal mahallah, no worries. Memang boleh stay sampai habis degree sebab mahallah kat uia pagoh tu terlebih-lebih sampai ada block yg tak terguna. Tapi kalau nak sewa rumah dekat luar pun, up to you. Kat rumah sewa boleh masak2, takde curfew untuk keluar masuk.

      Yes, untuk EPT APT memang kena stay UIA Gombak sampai exempted (pass). Possible je untuk dapat level 6 terus tapi jarang la berlaku. Selalunya akan kena stay juga Gombak at least satu sem. Takpe you study betul2 before sit for EPT adn APT. Dan jangan risau, katakan tak pass, you boleh apply for special exam, IFLA nama dia. Exam ni basically sama je macam EPT cuma tak ikut musim exam. Bila2 pun boleh ambil untuk naik level EPT/APT atau exempted. Xpayah overthink, boleh jawab punya la insyaAllah. International students yang datang dari negara yang tak belajar English langsung pun boleh je exempted EPT. All the best and may Allah ease!

      Delete
  13. salam sis. nak tanya if encom student, kena ambik APT juga ke? thank you!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam yes kena sis. Tak kira course ape pun, semua wajib ambil EPT and APT. Band untuk exempted je berbeza. Contohnya kalau encom student, kena exempted band 2 APT. Kalau kos Islamic Revealed Knowledge, APT kena exempted band 6.

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Salam, kalau saya dari course econs nak ambil subjek mandarin as elective boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Sy tak sure sis, kena tanya department econs. Kalau KLM or HS, mmg boleh ambil bahasa sebagai elective termasuk Mandarin.

      Delete
  16. Salam sis, nak tanya if dpt asasi english boleh juga ke join exchange program to korea or turkey? I got offer for asasi english or benl if im not wrong 😊 ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Wsalam sis. Utk exchange Korea, mmg students ENCOM je selalu pergi sebab dah ada agreement between uni sana dgn UIA. Untuk exchange BENL, selalunya students akan pergi Turkey under Mevlana program. Tak pernah lagi dengar ada yg pergi Korea.

      Delete
  17. Salam sis , kalau saya asasi nursing , boleh ke degree tukar Encom .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh sis, kena apply untuk tukar course dan akan ada interview. Saya ada kawan dulu dari asasi BENL, tukar ke course Science.

      Delete
  18. Salam, intership pada tahun ketiga ya?, Biasa untuk course language ni,biasanya akan intern di mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Internship final year, final sem. Intern boleh di mana2 company yang memerlukan khidmat bahasa. Me and most of my friends intern di Petronas KLCC. Ada yang intern di Nestle, newspapers company, Dewan Bahasa dan Pustaka, syarikat insurance, hotel dan sebagainya.

      Delete
  19. Assalamualaikum and hello sis. Boleh tak saya minta email sis atau ig ka sebab saya nak tanya ttg iium/uia nie lebih lanjut. Ni email saya (perempuan) : charlesalkaid1502@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum,saya nak tanya student ENCOM and MLCOM lepas habis degree boleh ke terus jadi cikgu kat sklh menengah? Ke kena ambil diploma pendidikan dekat university lain baru boleh jadi cikgu?

    ReplyDelete

Finally! I graduated from my Master's Degree!

 Assalamualaikum all. I received lots of comments and email asking me about Master in IIUM. I feel overwhelmed with all the responses receiv...