Tuesday 5 June 2018

Kuliyyah of Languages and Management (KLM) di UIA



KLM is a language based kuliyyah. Under KLM ada empat course yang ditawarkan:

1) English for International Communication (ENCOM)
2) Arabic for International Communication (ARCOM)
3) Malay for International Communication (MLCOM)
4) Tourism Planning and Hospitality Management (TPHM)

As an ENCOM student, I would like to say that KLM sangat menitik beratkan practical works. Most of the tasks and assignments given by lecturers are related to the real workplace communication. Waktu nak siapkan assignment memang rasa sakit kepala, rasa berat, sometimes costly. Tapi once dah siap assignment, baru kita sedar banyak pengalaman dan skill baru yang kita dapat based on assignments tu. Contohnya untuk subjek Phonetics and Phonology, kitaorang kena shooting video dokumentari ala ala majalah3, Panorama macam tu untuk cover aspek makanan, pelancongan dan kebudayaan. Kitaorang pilih Melaka. So berjalan-jalan lah kitaorang kat Melaka. Pergi Menara Taming Sari, Upside Down House, Pantai Klebang, Parameswara Restoran Ikan Bakar, makan asam pedas Bandar Hilir.



Pantai Klebang, Melaka.

Upside Down House, Bandar Hilir.

Selain itu, kitaorang ada juga berlakon drama untuk subjek World Literature, conduct School Holiday Program untuk primary and secondary students. Semua assignment dan task yang diberikan menguji kitaorang dari pelbagai aspek. Fizikal, mental, kewangan dan sebagainya. 

Shooting trailer drama "Savior of the Broken" untuk subjek World Literature

School holiday program waktu first year under Speech and Persuasion subject

Mengajar refugee Rohingya 

Created poster for 100 faces of IIUM Community for Interpersonal Communication

Persuasive speech. Kitaorang jemput Manager Petronas Lingkaran Karak and presented our idea in front of him and we were judged by the lecturers. Baru first year dah diberi task tough macam ni uhukk. But it helps a lot! 

Ramai yang tertanya-tanya apa perbezaan antara Bachelor of Linguistics and Literatures (BENL) di Gombak dan English for International Communication (ENCOM) di Pagoh bukan?

ENCOM dengan BENL adalah dua course yang berbeza. Kebanyakan BENL subjects belajar pasal Linguistics, study sejarah English lama, kaji novel dan poetry. ENCOM ada juga belajar semua subjek tu, terutamanya tahun pertama dan kedua degree, tapi kebanyakannya fokus kepada communication. Contoh communication in workplace, in law, sebagai Public Relation dan sebagainya. Dari segi subjects yang ditawarkan, ENCOM lebih meluas dan tinggi peluang dalam sektor pekerjaan. Kebanyakan senior dan kawan-kawan saya yang dah graduate, terus dapat kerja. Ada yang dapat offer sambung kerja waktu praktikal. Kelebihan communication students ni, mereka boleh masuk dalam mana-mana bidang. Ada yang jadi teachers kat sekolah menengah, ada yang kerja kat company besar macam Petronas, Grab, Agoda, ada yang bekerja sebagai translator bahasa dan sebagainya. Di Kuliyyah of Languages and Management, selain dari English dan Arabic, wajib untuk ambil lagi satu bahasa sebagai subjek elektif. Ada Japanese, Korean, Mandarin, France dan ini adalah salah satu kelebihan yang tak ada di kuliyyah lain. Maka, peluang pekerjaan lebih terbuka luas memandangkan students dapat menguasai pelbagai bahasa. Sejujurnya, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya terhadap kawan-kawan saya yang dah berkerja, saya lebih prefer ENCOM daripada BENL.

The concern now is because KLM is located in Pagoh, which is rural area. Betul...peluang akan menjadi sangat limited. Apa kelebihan yang pelajar Gombak dapat, pelajar Pagoh dan kampus UIA lain macam Kuantan tak dapat rasa, contoh macam career fair, program international dan sebagainya. Facilities di Pagoh pun agak kurang memuaskan. Student perlu bawa transport sendiri kat Pagoh untuk kemudahan. Saya pun agak stress berada di Pagoh selama 2 sem sebab kawan-kawan tak ramai memandangkan hanya satu kuliyyah saja di sana, wifi belum install di mahallah, kemudahan macam public transport agak susah, kafe yang tak tentu jadual buka tutupnya dan sebagainya. 

But so far as I concerned, a lot of things have been improved. Wifi dah ada di hostel walaupun certain area je boleh access, kedai2 around there pun dah banyak yang buka.

ENCOM adalah satu course yang di design sangat baik untuk memenuhi peluang kerjaya. Tetapi cabaran terbesarnya adalah ia berada di Pagoh, peluang dan suasana tak seseronok dan seceria macam di Gombak.


Ini list subjects untuk degree ENCOM:

First year

  • INTRODUCTION TO INTERNATIONAL COMMUNICATION
  • INTRODUCTION TO WORLD LITERATURE
  • INTRODUCTION TO LINGUISTICS
  • ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING
  • PERSUASION AND SPEECH COMMUNICATION
  • ENGLISH AT WORKPLACE
  • INTRODUCTION TO ENTREPRENEURSHIP

Second year
  • SOCIOLINGUISTICS
  • INTERPERSONAL COMMUNICATION
  • INTERNATIONAL RELATIONS
  • PHONETICS AND PHONOLOGY
  • MORPHOLOGY
  • SYNTAX
  • RESEARCH METHODOLOGY

Third Year
  • COMMUNICATION LAW AND ETHICS
  • DIGITAL MEDIA AND COMMUNICATION
  • INTERNATIONAL BUSINESS COMMUNICATION
  • SEMANTICS
  • PUBLIC RELATIONS
  • APPLIED LINGUISTICS
  • INTERNSHIP

Fourth Year

  • TRANSLATION
  • DATA ANALYSIS AND INTERPRETATION
  • MUSLIMS AND THE NEW MEDIA
  • DISCOURSE ANALYSIS
  • CORPORATE COMMUNICATION
  • FINAL YEAR PROJECT

Menarik kan subjek yang KLM offer? Cover part linguistics dan juga communication.

Career path as ENCOM graduates:
I have graduated from KLM for four years and these are some of the professions that my friends and I involve with:
-Teacher/ lecturer
-Public Relation Practitioner
-Executives (Bank, company, government, hotel)
-Translator
-Magazine/ newspaper author
-Businessman
-Customer service
-News anchor


To conclude, KLM ni sangat bagus untuk korang yang suka kerja2 praktikal dan communication. Korang akan berpeluang untuk gain lots and lots of skill by joining our Kuliyyah. However, the biggest challenge now is EDU HUB PAGOH..Daa! Biasa la..tempat baru nak membangun kan, banyak lagi tak lengkapnya. Good things take time right? 

Untuk direct intake, means students yang bukan come straight away from CFS, you guys have to sit for English Placement Test (EPT) and Arabic Placement Test (APT).
I'm trying to help you guys by collecting papers for EPT and APT. Im still working on that and these are some of it.

English Placement Test Practises

Nak tahu lagi pasal UIA Pagoh, Johor? Jom:

That's all for now. Adios!

4 comments:

  1. hiii. i have a favour to ask regarding foundation in encom in iium. if there is any way that i can reach you out at just let me know. or you can reach me at arifahzahiah@gmail.com. thank you so much. this will help me a lot and i appreciate it so much.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear. Sorry I overlooked your comment. You can email me at enyscha@gmail.com

      Delete
  2. assalamualaikum,kalau saya amik diploma teknologi maklumat kt uthm,boleh ke sambung degree encom kat uia? ^^

    ReplyDelete
  3. Hi akak. Saya pelajar lepasan stpm yg baru saje dpt tawaran belajar degree in encom. Thank you so much for sharing this informations. At first I was hesistant as tak biasa dengar encom tapi lepas dah baca blog² about encom I feel a lot more confident and relieved. About the EPT, I tried to bukak google drive tu tapi kosong 😅 If you don't mind can you please make it available for us? Ke soalan² dia tu sama je macam yang available dekat google search? Thank you again ❤️☺️

    ReplyDelete

Finally! I graduated from my Master's Degree!

 Assalamualaikum all. I received lots of comments and email asking me about Master in IIUM. I feel overwhelmed with all the responses receiv...