Friday 28 September 2018

Food Hunting at Kuantan

Hi! Entry kali ni saya nak share beberapa tempat makan best di area Kuantan yang saya dah try. Saya selalu pergi Kuantan sebab my best friend study kat UIA Kuantan. For your information, UIA Kuantan terletak di Bandar Indera Mahkota (IM) dan ia menempatkan science students dan terdiri daripada beberapa courses.

1) ANA IKAN BAKAR PETAI

Ana Ikan Bakar Petai ni memang famous dari kalangan local dan visitors. Ikan bakar dia best, sedap plus dengan sambal yang dia sediakan perghh! Selalunya saiz ikan yang dijual di situ agak besar. Makan 2 orang confirm tak habis, so recommended untuk pergi paling kurang pun 3-4 orang la. Tak payah order kuah-kuah macam tomyam, sup pun takpa sebab sambal yang dia letak kat ikan bakar tu dah cukup banyak dan sedap untuk dibuat kuah.

Waktu tunggu makan ataupun tengah makan tu selalunya akan ada orang datang jual kismis keropok, buah dan minta sumbangan tapi jangan risau diaorang tak memaksa pun. Kalau taknak cakap je taknak ataupun bagi sign, terus diaorang ucap terima kasih dan pergi. Okay je...no worries. Pada saya, yang sedap kat sini ikan bakar je la. Kalau sotong goreng tepung, kepah macam tu biasa-biasa je. Harga pun okay la, tak mahal tak murah.

Ni alamat kedai: Jalan Tanjung Lumpur, Perkampungan Tanjung Lumpur, 26060 Kuantan, Pahang, Malaysia
Makan tiga orang: Ikan siakap saiz sederhana bakar separuh dan masam manis separuh, sotong celup tepung 2 ekor saiz kecil, tomyam dan nasi total RM88



2) BOCCA CAFE

 Ni alamat cafe:  Jalan Beserah, East Coast Garden, 25300 Kuantan, Pahang, Malaysia

 Kedai ni terletak kat atas kedai nasi kandar. Konsep dia kedai ala-ala hipster dan makanan dia nice, sedap. Saya jenis yang ngko hipster ke kedai cantik ke apa ke, kalau makanan tak sedap maka itu yang pertama dan terakhir. Bocca Cafe ni dah dua kali saya pergi. First tu order chicken chop dan kawan saya order chicken grill, kitaorang suka la. Sedap. Paling suka dia punya kuah black pepper. Second time pergi tu order mozarella chicken chop and bolognese chicken chop. Pun sedap jugak. Ramai orang muda lepak sini sebab diaorang ada sediakan shisha jugak, plus tempat hipster cantik untuk tangkap gambar kan..harga pun ok. Tapi tempat ni berasap sikit la uhuk uhuk *batuk



3) JAMAN TORY 

Kedai ni saya rasa konsep dia kampung dan hipster dalam masa yang sama. Cantik dan cool! Makanan paling special kat sini adalah yang tebako tebako. Boleh search insta diaorang jaman_tory_resepi untuk tahu lebih banyak menu. Haritu saya try nasi goreng CISTEBAKOWEH dengan Char Koey Teow Sizzling total RM27. Honest opinion, okay laa not bad. Tapi service lambat walaupun tak ramai orang waktu tu. Saya rate 2 over 5 star for both service and the food. 



Alamat: Bandar Indera Mahkota, 25200 Kuantan, Pahang, Malaysia

 4) LEBAK CAFE & LONTENG

Cafe ni juga recommended untuk korang especially youngsters yang suka bergambar. Interior design kedua dua kafe ni cantik dan nice, sedap mata memandang. Makanan okay2, nothing special. Service okay..cepat. Lonteng Cafe tu staff dia pakai ala-ala koboi gitu. 

Lebak Cafe: Bandar Indera Mahkota, 25200 Kuantan, Pahang, Malaysia (berhampiran dengan UIA Kuantan)
Lonteng: Jalan Telok Cempedak, 25050 Kuantan, Pahang, Malaysia

5) NABILA TOMYAM

Untuk peminat makanan thailand, Nabila Tomyam is highly recommended. Makanan sedap-sedap, harga berpatutan dan staff pun peramah. Pandai kecek, dio siap bagi resepi sek awok wey! Kedai ni selalu ramai orang, kadang-kadang kena tunggu sebab meja semua penuh. Selain tomyam, dia punya ayam masak gajus dengan somtam pun mengancam. Saya tak pernah try masakan panas macam nasi goreng, mee goreng macam tu, so tak boleh nak bagitahu lebih-lebih. Tapi dari apa yang saya perhatikan, kebanyakan customer memang akan order nasi putih dan tomyam.

6) NASI KUKUS MY MAMA

Guys rugi kalau datang Kuantan tapi tak try nasi kukus My Mama ni. Diaorang banyak branch, so boleh google. Yang saya selalu pergi ni opposite UIA Kuantan je. Konsep Nasi Kukus My Mama ni macam fast food, satu kaunter untuk order dan buat pembayaran, satu kaunter lagi untuk ambil makanan. Dia punya ayam berempah dengan daging masak kerutuk tu perghhhh! *air liur menjejer. Kuah pulak dia campur 3 jenis kuah, pfftt sedap terok! TRY TRY wajib TRY! Antara nasi kukus yang paling sedap saya pernah makan. 

7) ANIQ STEAMBOAT

Konsep Aniq Steamboat ni all you can eat. Macam kat Seoul Garden tu. Tunjuk kad matrik, dapat diskaun. Kalau tak salah saya, RM18 untuk student. Soup dengan kuah tomyam boleh minta refill. Memang ada staff yang akan ke hulu ke hilir bawa bekas panas untuk customer yang nak refill kuah. Sedap makanan yang dia sediakan. Ada banyak pilihan air. Ada juga nasi goreng, bihun goreng, french fries, nugget and sausage. Ada juga frozen food mcm meatball, crab stick, dan ada juga seafood mcm kepah, ikan kembung, udang. Steamboat boleh, grill pun boleh. Sama macam Seoul Garden, tapi ni versi budget. Tempat pun okay, cuma biasa lah lepas bako membako, baju bau ler sikit ye yeop. 

Haritu waktu kitaorang datang agak ramai sebab weekend kan. Buat lah reservation dulu sebelum pergi, supaya korang tak marah-marah bila kena berdiri sebab ramai kan. Lagi satu, makanan macam berebut-rebut sikit. Tambah-tambah bila dia refill seafood kat tempat ambil makanan tu, semua orang serbu. Yang tinggal banyaknya frozen food hmm. Maybe Aniq Steamboat boleh buat penambah baikkan la untuk bab itu sebab ye lah, tempat dapat sambutan dan jadi tarikan kan, maka berpusu-pusulah orang datang.

Location: Jln Seri Teruntum 1, Kampung Damak, 25100 Kuantan, Pahang, Malaysia

8) KULA CAKES

Ini antara tempat yang wajib untuk food hunters pergi. Sebut je Kula Cakes, siapa je tak tahu kan. Yang famous kat sini ialah Mango Cake, katanya memang sedap giler. Saya tak makan mango, so beli chocolate cake haritu. Okay laa..not bad. Tapi saya prefer Secret Recipe lagi laa sebab maybe dia guna dark chocolate kot, so cake dia agak pahit sikit. 

Btw, Kula Cakes yang berhadapan dengan Sungai Kuantan tu sangat cantik. Makan rasa macam dok kat taman gittew. Cantik2. Korang should give it a try!

9) SEKILAU TOMYAM

Sekilau Tomyam ni bagi saya tomyam dia takde lah power mana. Ok laa, sedap. Tapi pernah makan tomyam yang lagi sedap pada tu. Tapi masakan panas dia memang sedap! Nasi goreng tomyam tu terasalah tomyam dia, secukup rasa. Tambah pulak telur mata leleh, urghh!

Kalau bulan puasa, boleh whatsapp owner dia untuk buat tempahan siap-siap. Memang penuh lah kedainye waktu berbuka.

10) RESTORAN SELERA ZUZANA

Restoran ini terletak lebih kurang 5 minit dari stesen bas Terminal Sentral Kuantan (TSK). Dia ada sediakan pulut durian, pulut mangga, somtam dan semua masakan Thailand. Ini pun recommended untuk korang yang tekak sukakan makanan Siam. Google je, memang ada restoran ni dalam maps. 


Jadi, inilah saja entry saya untuk kali ini. Kuantan ni best! Tambah-tambah time Ramadhan bila warga Kuantan pakat berbuka puasa di padang depan masjid negeri Kuantan. Best! Dah 2 tahun dapat merasai pengalaman berbuka di padang, ini semua terima kasih untuk sahabat baik saya. 

Bagi saya kan, wlaupun sesuatu tempat tu biasa-biasa aje, tapi bila kita berada dengan orang yang betul, terus jadi best. Begitulah juga, seseronok mana dan sebagaimana mewah pun tempat tersebut, tapi jika kita berada dengan orang yang salah, tetap tak seronok. Yedok?

Sebab tu, walaupun makanan tersebut tidaklah sesedap mana, tapi bila kita seronok dengan kawan-kawan ataupun keluarga, rasa enjoy je makan tu kan. Kesemua suggestion places yang saya tulis ni 100% daripada pengalaman saya sendiri ye. Based on my own taste buds. Tak semestinya sedap bagi saya, sedap juga untuk korang. Saya doakan semua orang yang berusaha mencari rezeki halal termasuklah pengusaha dan pekerja restoran, dimurahkan rezeki. Yang mana customer puji, kekalkan. Yang mana customer complain ataupun tak puas hati, perbaiki. 

Jaga kesihatan guys!

No comments:

Post a Comment

Finally! I graduated from my Master's Degree!

 Assalamualaikum all. I received lots of comments and email asking me about Master in IIUM. I feel overwhelmed with all the responses receiv...